• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72335
+
-

قم بستر لازم برای توسعه ایستگاه داخل شهر  را دارد

مدیرکل راه‌آهن قم گفت: بسیاری از شهرها زیرساخت لازم را برای استقرار ایستگاه راه‌آهن داخل شهر ندارند، اما استان قم بستر لازم برای توسعه ایستگاه داخل شهر را دارد و تأکید دولت نیز بر همین مسأله است.

به گزارش ایرنا، «محسن اعتماد» افزود: مشکلاتی که امروز در ایستگاه قطار محمدیه وجود دارد، زاییده تفکر خروج ریل راه‌آهن از شهر قم است.
وی با اشاره به پافشاری برخی در جمع‌آوری ریل راه‌آهن از داخل شهر افزود: کار اشتباه جمع کردن ریل از شهر در آینده فاجعه‌ای تاریخی برای قم رقم خواهد زد و سبب افسوس نسل‌های بعدی می‌شود.

اعتماد با اشاره به این‌که ایستگاه راه‌آهن قم از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرساخت‌های گردشگری محسوب می‌شود ادامه داد: فاصله ایستگاه تا حرم حضرت معصومه(س) کمتر از ۸۰۰ متر است که این مسأله امتیاز بزرگی برای شهر قم محسوب می‌شود تا با اتصال ایستگاه مترو، اتوبوس و دوچرخه، رفت و آمد شهروندان را به این محدوده تسهیل کنیم.
مدیر کل راه‌آهن قم با تأکید بر این‌که سعی در حفظ ایستگاه مرکزی راه‌آهن قم داریم بیان کرد: مردم اقبال خوبی به راه‌آهن دارند و نمی‌توانیم خواسته چند نفر را به همه مردم نسبت دهیم.

وی با بیان این‌که ریل راه‌آهن باید احیا شود بیان کرد: با توجه به این‌که روزانه ۳۰۰ هزار نفر بین قم و کاشان تردد می‌کنند، به زودی قطار قم-کاشان نیز راه‌اندازی می‌شود.
به گفته اعتماد، طرح جمع‌آوری قطار قم-جمکران به درخواست نماینده مجلس در کمیته فنی راه‌آهن کشور در حال بررسی است.

مدیر کل راه‌آهن قم به مشکلات ایستگاه راه‌آهن محمدیه قم اشاره کرد و افزود: این ایستگاه ۲۵ کیلومتر از شهر قم فاصله دارد و در محوری واقع شده که علاوه بر عرض کم جاده، روشنایی مناسب ندارد و مسافران با مشکلات زیادی برای تردد مواجه هستند.
وی با بیان این‌که اتوبوس ویژه این مسیر حذف شده و تاکسی‌ها نیز کرایه زیادی دریافت می‌کنند ادامه داد: برای حل مشکلات ایستگاه محمدیه بیش از ۲۰ نامه برای مسئولان مختلف نوشته‌ام و این مساله در شورای تأمین، شورای هماهنگی اداره‌های زیرمجموعه راه‌آهن و کارگروه‌های مختلف استانداری مطرح شده است.

اعتماد همچنین به طرح اتصال چشمه‌های بار قم به راه‌آهن اشاره کرد وگفت: اتصال گمرک به راه‌آهن از اواخر سال گذشته آغاز شده و اگر مشکلی پیش نیاید، در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اضافه کرد: اتصال سیلو به راه‌آهن ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیشرفت زیرسازی اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به راه‌آهن میراثی است که از سال‌های دور رسیده است و با وجود این‌که اعتبار استانی زیر بار اجرای این طرح نرفته، اما همچنان در اولویت راه‌آهن است.
اعتماد گفت: در چند سال گذشته عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی با هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال در حوزه راه‌آهن آغاز شده و به پایان رسیده است که در هفته دولت نیز ۲ طرح راه‌آهن افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در ۲ سال گذشته درصد ضریب اشغال قطار قم-تهران از ۶۵ به ۸۵ درصد و ضریب اشغال قطار قم-مشهد به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.
وی بیان کرد: به ازای هر نفرکیلومتری که به جای خودرو از قطار استفاده می‌شود، ۲۵ سی سی سوخت صرفه جویی می‌شود و بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی نیز برطرف خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید